księgowaUsługi księgowe i ich rola w prowadzeniu firmy

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej, a także zarządzanie wieloosobową firmą, wiąże się z koniecznością wypełniania dużej liczby obowiązków.

Dotyczy to przede wszystkim przedmiotu działalności, ale również między innymi prowadzenie księgowości. Obowiązek ten narzuca na przedsiębiorców prawodawca – przedsiębiorcy mogą jednak powierzyć to zadanie innemu podmiotowi. Warto to zrobić?

 

Rejestr przychodów i wydatków

Podstawowym zadaniem księgowości w firmie jest rejestracja przychodów oraz wydatków. To, jakiej formie prowadzona jest taki rejestr, zależy przede wszystkim od wielkości przedsiębiorstwa. Jednoosobowe działalności, ale również wiele firm z sektora MŚP prowadzi tzw. uproszczoną księgowość, która przeznaczona jest dla mniejszych podmiotów. Rozliczają się one zazwyczaj na podstawie Księgi Przychodów i Rozchodów lub w formie ryczałtowej. Wielkie firmy, których przychody przekraczają 2 miliony euro rocznie, zobowiązane są do prowadzenia pełnej księgowości.

Sprawnie zarządzane firmowymi finansami i dobrze prowadzony rejestr to przede wszystkim bieżąca kontrola nad poziomem przychodów oraz wydatków w biznesie. To właśnie dlatego warto powierzać usługi księgowe profesjonalnym podmiotom, takim jak biura rachunkowe czy księgowe. Zyskujemy wówczas pewność, że przygotowywane zestawienia będą wykonane dobrze.

 

Usługi księgowe w firmie – komu je powierzyć?

Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, właściciel ma prawo do samodzielnego obsługiwania księgowości w firmie. Jest to jednak rozwiązanie ryzykowne – brak odpowiedniej wiedzy i doświadczenia mogą doprowadzić do złego zarządzania finansami, co jest pierwszym krokiem do powstania zaległości lub różnego rodzaju problemów księgowych.

Usługi księgowe prowadzone są przez profesjonalne biura rachunkowe, samodzielne księgowe, a także przez wyspecjalizowane biura księgowe. Podmioty te posiadają narzędzia, a przede wszystkim wiedzę i doświadczenie, które uprawniają je do zarządzania finansami klienta. Powinny mieć one również wykupione OC biura rachunkowego, które chroni interes klienta w przypadku błędu księgowego.